9 rzeczy, które musisz wiedzieć o Youtube Shorts

Przez ostatnich kilka lat Youtube był bardzo przychylny długim treściom. Dobre zasięgi generowały filmiki liczące sobie kilkanaście minut czy nawet pół godziny (oczywiście ta zasada nie odnosi się do wszystkich nisz). Wygląda jednak na to, że w pewien sposób mogą wrócić do łask krótkie materiały.

Youtube Shorts to wertykalne filmiki o długości poniżej minuty. Podczas scrollowania feeda na telefonie wyświetlają się w osobnej sekcji.

Tak, zgadza się! Mają być konkurencją dla TikToka – sposobem na zatrzymanie tych widzów, którzy chcą obejrzeć ciąg, szybkich, niepowiązanych ze sobą produkcji (#dużesłowo).

Shorty mogą jednak okazać się też sposobem na zyskanie dodatkowego ruchu niskim kosztem.

Tutaj ważna informacja. Mój blog dotyczy komedii, ale dzisiaj wrzucam posta o marketingu. Tak dla urozmaicenia. Mam nadzieję, że stali czytelnicy się nie obrażą :)

Źródła i spis treści

Osobiście mam tylko pobieżne doświadczenia z shortami. Na szczęście jednak tekstu nie piszę w oparciu o swoje doświadczenia (a przynajmniej nie przede wszystkim. Regularnie oglądam kilka angielskojęzycznych kanałów na temat blogowania, pozycjonowania i Youtuba. I właśnie z nich pochodzą informacje zawarte w poście.

Główne źródła to:

  1. How to Take Advantage of Google’s 2 New Changes – Income School
  2. How and Why to Make YouTube Shorts (Tutorial) – This is URGENT – Channel Maker
  3. YouTube Shorts: Everything You Need to Know… So Far! – VidIQ

Dodatkowo w niektórych paragrafach będę zamieszczał informacje z innych źródeł (oczywiście z linkami).

A tymi paragrafami będą:

  1. Co to są Youtube Shorts?
  2. Czy Youtube Shorts i relacja to jest to samo?
  3. Kto może nagrywać Youtube Shorts?
  4. Dlaczego warto?
  5. Jak długo “żyją” Youtube Shorts?
  6. Czy w Youtube shorts działają reklamy?
  7. Czy za pomocą Youtube Shorts można “nabić” wyświetlenia niezbędne do włączenia monetyzacji?
  8. Co nagrywać w Youtube Shorts?
  9. Moje Doświadczenia z Youtube Shorts

Co to są Youtube Shorts?

Youtube Shorts to próba skorzystania na trendzie, jakim są krótkie filmiki publikowane na TikToku. Są nagrywane pionowo i muszą trwać mniej niż minutę (z podkreśleniem pod krócej, ale o tym później).

Youtube zamiast tworzyć osobny portal, postanowił wydzielić sekcję dla shortów na swojej stronie głównej. Podczas scrolowania raz na jakiś czas zobaczymy propozycję kilku wertykalnych filmików.

Obecnie shorty wyświetlają się tylko na urządzeniach mobilnych. Podobnie jednak było z postami ze Społeczności YT. Można więc przypuszczać, że to tylko kwestia czasu i zobaczymy je też na komputerach.

Pod spodem w ramach przykładu zamieszczam swojego, trochę randomowego shorta.

Jeśli chcecie poczytać więcej o tym, jak mi idzie z shortami, zapraszam do ostatniego paragrafu.

Czy Youtube Shorts i relacja to jest to samo?

Nie.

I tutaj moim zdaniem Youtube wprowadza całkiem sporo zamętu. Bo w krótkim czasie udostępnia użytkownikom dwie bardzo podobne do siebie formy treści.

Youtubube Stories to po prostu relacje. Pod spodem zamieszczam kilka różnic pomiędzy nimi i shortami:

  1. Stories trwają 15 sekund. Shorty jedną minutę.
  2. Stories znikają po siedmiu dniach. Shorty nie znikają i w teorii mogą żyć w nieskończoność (jak z praktyką, to zobaczymy – w końcu to nowa funkcja)
  3. Żeby nagrywać stories, trzeba przekroczyć próg 10 000 subskrybentów. Czasami opcja pojawia się nawet do ośmiu tygodni po spełnieniu warunków (oficjalne informacje od Googla)

Poza tym jest kilka różnic w oglądaniu – obydwa trochę inaczej zachowują.

Jeśli oglądamy story, po zakończeniu będą leciały kolejne relacje od tego samego twórcy. Po zakończeniu shorta wyświetla się krótki filmik innego youtubera.

Na pewno działa tam jakiś algorytm, ale na pierwszy rzut oka dobór kolejnych shortów wydaje się losowy.

Kto może nagrywać Youtube Shorts?

Tak jak napisałem powyżej, kanał nie musi spełniać żadnych wymogów formalnych, żeby zacząć publikować shorty.

Może je publikować nominalnie każdy twórca, posiadający kanał na Youtubie. Żeby filmik został zakwalifikowany jako short, musi spełnić dwa wymagania techniczne:

  1. Musi być wertykalny
  2. Musi być krótszy niż 60 sekund. Prowadzący z kanału Channel Makers zaleca 58 sekund – podobno Youtue i tak dodaje 2 sekundy na końcu. Jeśli więc nagramy pełną minutę, może się okazać, że nasz materiał nie zostanie zakwalifikowany jako short.

W niektórych źródłach można też trafić na zalecenie, aby w tytule lub opisie zawrzeć hashtag #SHORTS. Na bank nie jest to konieczne – w sekcji z shortami czasami pojawiają się filmiki bez takiego oznaczenia. Myślę jednak, że takie tagowanie nie zaszkodzi.

W Indiach w ramach betatestów została też wprowadzona osobna funkcja apki Youtuba. Jest dedykowana właśnie shortom. YT testuje ją na dużym rynku, więc myślę, że możemy się spodziewać jej także w innych krajach.

Źródło – Google.

Co ciekawe, aplikacja do nagrywania shortów została wprowadzona w półtora miesiąca po tym, jak Indie zbanowały Tik Toka. Chytry ten Youtube :)

Dlaczego warto korzystać z Youtube Shorts?

Często, kiedy social media wprowadzają nowe funkcje, bardzo je promują. W 2018 pojawiło się Facebook Watch i wielu twórców skorzystało na tym, że portal dawał dużo “łatwych wyświetleń”.

I właśnie z tego typu sytuacją możemy mieć do czynienia w przypadku shortów:

” Myślę, że nie będzie przesadą powiedzieć, że taka okazja jak Youtube Shorts trafia się raz na dekadę.”

Jim Harmer, Income School

Jim Harper jest ekspertem od marketingu online i mam do niego duże zaufanie. Wprowadziłem sporo jego uwag odnośnie pozycjonowania stron w życie i muszę powiedzieć, że dają efekty. Jak ten gość mówi, że coś jest szansą jedną na dekadę, to warto posłuchać.

Mam też bardziej twarde informacje o zasięgu shortów z kanału Brandena Limba. Ten mało znany Youtuber mówi, że shorty mają mniej więcej dziesięć razy więcej wyświetleń niż inne filmiki na jego kanale.

Jeden z jego shortów wyskoczył do dwóch milionów wyświetleń (odcinek “Ile TikTok płaci Charlie D’Amelio?”). Dzięki niemu Branden w półtora miesiąca zyskał prawie 6 tys subów (wcześniej miał ich 21).

Jak długo “żyją” Youtube Shorts?

Filmiki na TikToku “żyją” tak gdzieś miesiąc, dwa. Przynajmniej te moje. Nie mogę nigdzie znaleźć informacji bardziej miarodajnych.

Wiele jednak wskazuje na to, że shorty na Youtubie mogą wyświetlać się w nieskończoność.

Po raz pierwszy kliknąłem w slider z shortami parę miesięcy temu. W tej sekcji wyświetlił mi się filmik znajomego. Dodam, że chodzi o stary materiał – opublikowany przed 2015. Jest wertykalny i ma 48 sekund, więc Youtube uznał go za shorta.

Channel Makers potwierdzają – jako shorty wyświetlają się również filmiki, które mają kilka lat. Możemy z tego wnioskować, że nasze małe produkcje też mogą mieć długie życie.

Czy w Youtube Shorts działają reklamy?

Tak i nie, ale bardziej nie.

Mija około tygodnia, zanim Youtube załapie, że short jest shortem i zacznie wyświetlać go w odpowiedniej sekcji.

Wcześniej pokazuje go naszym subskrybentom jako zwyczajny filmik.

Reklamy działają, kiedy widzowie oglądają normalnie.

Kiedy klikną w niego w dedykowanej sekcji już nie.

Czy za pomocą Youtube Shorts można “nabić” wyświetlenia niezbędne do włączenia monetyzacji?

Żeby zacząć zarabiać na swoim kanale YT, trzeba mieć 1000 subskrypcji i przynajmniej 4000 wyświetleń w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

W tym wypadku sytuacja wygląda podobnie jak z reklamami. Przy oglądaniu normalnym, odsłony są naliczane.

Kiedy pochodzą z seksji shortów, już nie.

Info by VidIQ.

Wideo u góry jest właśnie shortem. Podczas oglądania na kompie możecie się wyświetlać dosyć dziwnie.

Co nagrywać w Youtube Shorts?

W Youtube Shorts na razie dominują treści charakterystyczne dla TikToka.

Pranki, podkłady muzyczne, śmieszne filmiki ze zwierzętami. Niektórzy też wprost wgrywają na Youtuba swoje produkcje z TT.

Czy to jednak oznacza, że tylko takie treści warto publikować w tym formacie?

Nie wydaje mi się.

Wyraźnie widać, że algorytm próbuje dostosowywać materiały do preferencji użytkownika. Pomiędzy zmasowane ilości pranków wrzuca mi też nagrania stand-upów i mini-porady – między innymi z kanałów Channel Makers i Income School.

Myślę, że można tutaj opublikować cokolwiek, co w ciągu jednej minuty może dać odbiorcy jakiegoś rodzaju wartość.

Moje Doświadczenia z Youtube Shorts

Ten akapit dodaję w kilka miesięcy po opublikowaniu całego tekstu.

W tym czasie wrzuciłem na Youtuba siedem shortów. Muszę powiedzieć jasno – szału nie ma. Mają wyświetlenia, ale nie jakoś zauważalnie więcej niż moje normalne, długie filmiki. Niestety jak na razie nie udało mi się powtórzyć sukcesu Brandena Limba z tego paragrafu.

Siedemto nie jest jednak miarodajna ani powalająca liczba. Zakładam też, że jest coś nie tak z moimi shortami, a nie samym typem treści.

Jedno jest pewne. Shorty mają dodatkowe źródło ruchu. W statystykach pojawią Wam się wyświetlenia pochodzące z “Shorts” albo “Krótkich Filmów” – jeśli macie ustawiony polski jako główny język.

A dodatkowe źródła ruchu zawsze są cenne. Zwłaszcza takie, z których jak na razie nie korzysta zawrotna ilość osób.

Poniższe statsy dotyczą tego filmiku.

Jeśli interesują Was inne metody zdobywania dodatkowych wyświetleń…

…może Was zaciekawić tekst pod spodem. Dodawanie filmików na różnego rodzaju strony jest mniej trendy i chyba też mniej skuteczne, ale nie zaszkodzi zainteresować się tematem.

Leave a Reply