Przez lata Youtube był bardzo przychylny długim treściom. Dobre zasięgi generowały filmiki liczące sobie kilkanaście minut czy nawet pół godziny (oczywiście ta zasada nie odnosi się do wszystkich nisz). W ciągu ostatnich lat na swój sposób wróciły do łask krótkie materiały.
Youtube Shorts to wertykalne filmiki o długości poniżej minuty. Wyświetlają się w osobnej sekcji (tak zwane półce).
Tak, zgadza się! Mają być konkurencją dla TikToka – sposobem na zatrzymanie tych widzów, którzy chcą obejrzeć ciąg, szybkich, niepowiązanych ze sobą produkcji (#dużesłowo).
Shorty mogą jednak okazać się też sposobem na zyskanie dodatkowego ruchu niskim kosztem.
Źródła i spis treści
W momencie pisania tego posta opublikowałem tylko parę shortów, więc nie jestem ekspertem. Na szczęście jednak tekstu nie piszę w oparciu o swoje doświadczenia (a przynajmniej nie przede wszystkim). Regularnie oglądam kilka angielskojęzycznych kanałów na temat blogowania, pozycjonowania i Youtuba. I właśnie z nich pochodzą informacje zawarte w tekście.
Główne źródła to:
- How to Take Advantage of Google’s 2 New Changes – Income School
- How and Why to Make YouTube Shorts (Tutorial) – This is URGENT – Channel Maker
- YouTube Shorts: Everything You Need to Know… So Far! – VidIQ
Dodatkowo w niektórych paragrafach będę zamieszczał informacje z innych źródeł (oczywiście z linkami).
A tymi paragrafami będą:
- Co to są Youtube Shorts?
- Czy Youtube Shorts i relacja to jest to samo?
- Kto może nagrywać Youtube Shorts?
- Aplikacja Youtuba do shortów
- Dlaczego warto?
- Jak długo „żyją” Youtube Shorts?
- Czy na Youtube Shorts można zarabiać?
- Youtube Clips – Wariant Youtube Shorts
- Jak wyłączyć Youtube Shorts?
- Co nagrywać w Youtube Shorts?
- Moje Doświadczenia z Youtube Shorts
1. Co to są Youtube Shorts?
Youtube Shorts to próba skorzystania na trendzie, jakim są krótkie filmiki publikowane na TikToku. Są nagrywane pionowo i muszą trwać mniej niż minutę (z podkreśleniem pod krócej, ale o tym później).
Youtube zamiast tworzyć osobny portal, postanowił wydzielić sekcję dla shortów na swojej stronie głównej. Podczas scrollowania raz na jakiś czas zobaczymy propozycję kilku wertykalnych filmików.
Możemy też dotrzeć do shortów świadomie – klikając osobną zakładkę (znajduje się w różnych miejscach na telefonie i w wersji przeglądarkowej).
Pod spodem w ramach przykładu zamieszczam swojego, trochę randomowego shorta.
Jeśli chcecie poczytać więcej o tym, jak mi idzie z shortami, zapraszam do ostatniego paragrafu.
2. Czy Youtube Shorts i relacja to jest to samo?
Nie.
I tutaj moim zdaniem Youtube wprowadza całkiem sporo zamętu. Bo w krótkim czasie udostępnia użytkownikom dwie bardzo podobne do siebie formy treści.
Youtubube Stories to po prostu relacje. Pod spodem zamieszczam kilka różnic pomiędzy nimi i shortami:
- Stories trwają 15 sekund. Shorty jedną minutę.
- Stories znikają po siedmiu dniach. Shorty nie znikają i w teorii mogą żyć w nieskończoność.
- Żeby nagrywać stories, trzeba przekroczyć próg 10 000 subskrybentów. Czasami opcja pojawia się nawet do ośmiu tygodni po spełnieniu warunków (oficjalne informacje od Googla)
Poza tym jest kilka różnic w oglądaniu – obydwa trochę inaczej zachowują.
Jeśli oglądamy story, po zakończeniu będą leciały kolejne relacje od tego samego twórcy. Po zakończeniu shorta zazwyczaj wyświetla się krótki filmik innego youtubera.
W moim wypadku algorytmy jednak bardzo wyraźnie odnotowują, że oglądam shorty danego twórcy. Ich kolejne filmiki regularnie wracają na moją stronę główną.
3. Kto może nagrywać Youtube Shorts?
Tak jak napisałem powyżej, kanał nie musi spełniać żadnych wymogów formalnych, żeby zacząć publikować shorty.
Może je nagrywać nominalnie każdy twórca, posiadający kanał na Youtubie. Żeby filmik został zakwalifikowany jako short, musi spełnić dwa wymagania techniczne:
- Musi być wertykalny
- Musi być krótszy niż 60 sekund. Nate z kanału Channel Makers zaleca 58 sekund – podobno Youtube i tak dodaje 2 sekundy na końcu. Jeśli więc nagramy pełną minutę, może się okazać, że nasz materiał nie zostanie zakwalifikowany jako short.
W niektórych źródłach można też trafić na zalecenie, aby w tytule lub opisie zawrzeć hashtag #SHORTS. Na bank nie jest to konieczne – w sekcji z shortami czasami pojawiają się filmiki bez takiego oznaczenia.
Myślę jednak, że takie tagowanie nie zaszkodzi.
4. Aplikacja Youtuba do Shortów
Pierwsza aplikacja do shortów została wprowadzona w Indiach, w niecały miesiąc po tym, jak władze kraju dały bana TikTokowi. Sprytny ten Youtube :)
Obecnie shorty możemy tworzyć z poziomu głównej aplikacji Youtuba na telefon.
Wystarczy kliknąć charakterystycznego plusa na dole ekranu, zaznaczyć, że chcemy stworzyć shorta i zasiąść do edycji.
Narzędzie pozwala nam nagrywać, przycinać, nakładać filtry i dodawać muzykę. Czyli ma de facto tę samą funkcjonalność, co TikTok.
5. Dlaczego warto korzystać z Youtube Shorts?
Często, kiedy social media wprowadzają nowe funkcje, bardzo je promują. W 2018 pojawiło się Facebook Watch i wielu twórców skorzystało na tym, że portal dawał dużo „łatwych wyświetleń”.
I właśnie z tego typu sytuacją możemy mieć do czynienia w przypadku shortów:
” Myślę, że nie będzie przesadą powiedzieć, że taka okazja jak Youtube Shorts trafia się raz na dekadę.”
Jim Harmer, Income School
Jim Harper jest ekspertem od marketingu i mam do niego duże zaufanie. Wprowadziłem sporo jego uwag odnośnie pozycjonowania stron w życie i muszę powiedzieć, że dają efekty.
Mam też bardziej twarde informacje o zasięgu shortów z kanału Brandena Limba. Ten mało znany Youtuber mówi, że shorty mają mniej więcej dziesięć razy więcej wyświetleń niż inne filmiki na jego kanale.
Jeden z jego shortów wyskoczył do dwóch milionów wyświetleń (odcinek „Ile TikTok płaci Charlie D’Amelio?”). Dzięki niemu Branden w półtora miesiąca zyskał prawie 6 tys subów (wcześniej miał ich 21).
6. Jak długo „żyją” Youtube Shorts?
Wiele jednak wskazuje na to, że shorty na Youtubie mogą wyświetlać się w nieskończoność.
Po raz pierwszy kliknąłem w slider z shortami parę miesięcy temu. W tej sekcji wyświetlił mi się filmik znajomego. Dodam, że chodzi o stary materiał – opublikowany przed 2015. Jest wertykalny i ma 48 sekund, więc Youtube uznał go za shorta.
Channel Makers potwierdzają – jako shorty wyświetlają się również filmiki, które mają kilka lat. Możemy z tego wnioskować, że nasze małe produkcje też mogą mieć długie życie.
7. Czy w Youtube Shorts można zarabiać?
Tak. Youtube wprowadził monetyzację shortów.
Od niedawna możemy na nich zarabiać, więc dodatkowy powód, żeby te shorty kręcić.
Jak naliczane są reklamy z shortów to już jednak matematyka wyższa. Odsyłam do oryginalnego materiału Youtuba (którego nie jestem w stanie zrozumieć).
Na pewno jednak, im więcej wyświetleń, tym więcej hajsu.

8. Youtube Clips – Wariant Youtube Shorts
Youtube najwyraźniej uznał, że narobił zbyt mało zamieszania oferując użytkownikom dwa bardzo podobne formaty (relacje i shorty).
Niedawno dołożył jeszcze trzeci rodzaj krótkiego contentu, a raczej subrodzaj.
Klipy. Dzięki nim, możemy wyciąć krótki kawałek treści innego twórcy i opublikować je u siebie na kanale. Spokojnie jednak. To nie jest kradzież, a raczej forma udostępnienia.
Przy klipie ma się wyświetlać informacja o twórcy oryginału i odesłanie do jego dzieła. I właśnie tak na swój sposób wraca usunięta lata temu funkcja ’Youtube Remix’.
Klipy możemy wycinać, klikając ikonkę aparatu na telefonie albo nożyczek na komputerze.
Według Roba z kanału Vid IQ ta funkcja ma zachęcić twórców do tworzeniach kreatywnych przeróbek innych filmików (ponownie – jak na TikToku).
9. Jak wyłączyć Youtube Shorts?
To jest jeden z akapitów, które dodaję do tekstu pod czasie. Okazało się, że większość odwiedzających czyta post, po wpisaniu frazy „Youtube Shorts – jak wyłączyć?”
Przypuszczam, że chodzi o wymienione powyżej klipy.
Youtube nagle włączył funkcję, za sprawą której, każdy może wyciąć kawałek twojego filmiku i opublikować u siebie. Zrozumiałe, że części youtuberów się ten pomysł nie podoba.
Niestety zezwolenie na wycinanie klipów odhacza się automatycznie przy każdym filmiku. I żeby to cholerstwo wyłączyć, musimy działać osobno z każdym materiałem.
Podaję po kolei kroki:
- Edytuj Film
- Szczegóły
- Zjedź na dół
- Kliknij „Pokaż Więcej”
- Odhacz ptaszka pod akapitem „Próbkowanie na potrzeby krótkich formatów” (chyba to translatorem Google tłumaczyli)

Jeśli wpisujecie zdanie „jak wyłączyć Youtube Shorts” i chodzi Wam o coś innego, dajcie znać w komentarzach.
10. Co nagrywać w Youtube Shorts?
W Youtube Shorts na razie dominują treści charakterystyczne dla TikToka.
Pranki, podkłady muzyczne, śmieszne filmiki ze zwierzętami. Niektórzy też wprost wgrywają na Youtuba swoje klipy z TT.
Czy to jednak oznacza, że tylko takie treści warto publikować w tym formacie?
Nie wydaje mi się.
Wyraźnie widać, że algorytm próbuje dostosowywać materiały do preferencji użytkownika. Pomiędzy zmasowane ilości pranków wrzuca mi też nagrania stand-upów i mini-porady – między innymi z kanałów Channel Makers i Income School.
Myślę, że można tutaj opublikować cokolwiek, co w ciągu jednej minuty da odbiorcy wartość.

11. Moje Doświadczenia z Youtube Shorts
Ten akapit dodaję w kilka miesięcy po opublikowaniu całego tekstu.
W momencie, w którym powstaje, mam opublikowane kilkanaście shortów. Muszę powiedzieć jasno – szału nie ma. Mają więcej wyświetleń niż moje długie filmiki, ale wcale nie jakieś zawrotne ilości. Największy doszedł do siedmiu tysięcy.
Niestety jak na razie nie udało mi się powtórzyć sukcesu Brandena Limba z tego paragrafu.
Na razie jednak zakładam też, że to ja robię coś źle – na przykład kręcę niewłaściwe formaty.
Jedno jest pewne. Shorty mają dodatkowe źródło ruchu. W statystykach pojawią Wam się wyświetlenia pochodzące z „Shorts” albo „Krótkich Filmów” (jeśli macie ustawiony polski jako główny język).
A dodatkowe źródła ruchu zawsze są cenne. Zwłaszcza takie, z których jak na razie korzysta niewielka ilość osób.

Jeśli interesują Was inne metody zdobywania dodatkowych wyświetleń…
…może Was zaciekawić tekst pod spodem. Sprawdźcie, może akurat ta taktyka promocji da Wam dodatkowe wyświetlenia.
Za zwróciłem uwagę że shorty żyją 24h, przynajmniej u mnie. Po opublikowaniu wyświetlenia pojawiają się w ciągu pierwszych 12-24 godzin a później już nic dalej się nie dzieje.
Ja wpisując jak wyłączyć mam na myśli jak zablokować usunac wyszukiwanie tych shortow. Denerwują mnie oglądam tylko to co mnie konkretnie interesuje i wkurzam mnie ze jakiś idiotyczny filmik wyskakuje
Pozdrawiam
Dzięki wielkie za info. Widziałem taką metodę na Youtubie, żeby za każdym razem, jak widzisz shorta, zaznaczać, że Cię to nie interesuje :) Ale tak naprawdę szczerze wątpię, żeby podziałało, bo Youtubowi bardzo zależy na promowaniu tego formatu i raczej z nim nie odpuści.
Nie idzie wyłączyć tego dziadostwa
Ja jak oglądałem shortsy to miałem tylko te co mi się podobały i aż się przyjemnie oglądało a teraz to ja palcem od dołu do góry przelatuje z zamkniętymi oczami bo tylko jakieś Chińskie shortsy albo Angielskie lecą. Jak się trafi taki co mnie jednak interesuje, to SE go kilka razy oglądam i lukę’a daje żeby więcej takich było. I tak nie wiem czy to tak działa. Raczej nie.
To ciekawe, bo mi algorytm szortów wyświetla głównie więcej tego, co już i tak oglądam (jedna tańcząca dziewczyna w kółko).
Nie 4000 wyświetleń tylko 4000 godzin oglądania Twoich filmów.
Dzięki za korektę. Sprawdzam z źródłami Google.
Tak. Masz rację. 4000 watchtime’u.