Artyści starej daty prawdopodobnie się nie ucieszą. Część organizatorów też nie będzie chciała się dostosować do tej rzeczywistości. Prawda jest jednak nieubłagana. Eventy hybrydowe to przyszłość i będzie ich tylko przybywać.
Dlatego warto się nimi zainteresować już teraz. W tym tekście postaram się podać kilka ciekawych informacji na ich temat.
przerywnik reklamowy (tak, zaraz na początku ;)
Jeśli planujecie event hybrydowy i szukacie na niego atrakcji, to jedną dla Was mam.
Show stand-upowe z elementami improwizacji. Zostało opracowane z myślą o wydarzeniach zdalnych, więc naturalną koleją rzeczy zawiera możliwość interakcji z widzami online.
Co to jest event hybrydowy?
Jest to wydarzenie, które stoi brzydko mówiąc w rozkroku pomiędzy światem rzeczywistym i wirtualnym.
Część widzów ogląda na żywo. Druga część (zazwyczaj dużo większa) ogląda wydarzenie na własnych urządzeniach.
Dlaczego warto organizować eventy hybrydowe?
Organizując event hybrydowy, otrzymujemy dwa niezależne od siebie zyski:
- Widzowie znajdujący się daleko od miejsca, w którym odbywa się wydarzenie, mają możliwość oglądania.
- Organizator otrzymuje o wiele większy zasięg. Nie zwiększając sali, może „zaprosić” na swój event właściwie nieskończone ilości widzów. Zyski w tym wypadku też potencjalnie rosną.
Przykłady eventów hybrydowych na świecie
Jak to zwykle bywa, pod względem organizacji eventów hybrydowych jesteśmy trochę w tyle. Bo na świecie organizuje się je już stosunkowo często.
Tutaj podam dwa przykłady:
- TwitchCon. Chyba nie ma w tym momencie większej platformy do streamów niż Twitch. Nic więc dziwnego, że impreza tworzona przez portal (czy tam aplikację) też ma formę eventu hybrydowego. TwitchCon można odwiedzić na żywo, ale też spotkać wziąć w nim udział za pośrednictwem internetu.
- Apple Events. W eventy hybrydowe dosyć mocno inwestuje też Apple. Właśnie za pomocą tego typu wydarzeń ogłasza swoje plany, nowości technologiczne oraz przede wszystkim produkty. W większości wypadków przedstawia je CEO technologicznego giganta – Tim Cook.
Przykłady eventów hybrydowych w Polsce
Na naszym gruncie najpopularniejsze w dziedzinie eventów hybrydowych jest wydarzenie lekko niechlubne. Fame MMA – hardcorowa wersja tańca z gwiazdami. Youtuberzy i celebryci piorą się w niej po mordach aż trzeszczy.
Widzowie mogą oglądać show w dwóch trybach – na żywo (bilety mogą kosztować nawet 900 złotych!) oraz za pośrednictwem systemu pay-per-view (tutaj na szczęście dostęp jest ponad dziesięć razy tańszy).
Jeśli chodzi o wydarzenia bardziej prestiżowe, to w systemie hybrydowym odbywają się między innymi konferencje. Jako przykład podam Galę FX Cuffs. Wybrałem ją nie bez powodu.
Dawno temu miałem okazję wystąpić w jej trakcie ;)
Jakie problemy mogą pojawić się podczas eventu hybrydowego?
Brałem udział w rozsądnej ilości wydarzeń online. I wprawdzie nie ja w ich trakcie odpowiadałem za technikę, ale też na własne oczy widziałem, że…
…TO CAŁE STREAMOWANIE NIE JEST AŻ TAKIE ŁATWE.
Żeby nie zanudzić widza, wydarzenie hybrydowe powinno być nadawane z kilku kamer. I tutaj wchodzi kwestia montażu. Oczywiście na żywo. Na dodatek sygnał ze wszystkich źródeł powinien trafiać do strumienia jednocześnie i mieć synchronizację z dźwiękiem.
Czasami nie pomagają też platformy. Youtube jest rewelacyjnym narzędziem do streamowania i daje opcję nadawania bez ograniczeń ilościowych. Jednocześnie jednak wprowadza nowe opcje z tygodnia na tydzień i bez zapowiedzi.
Jakoś pod koniec 2020 postanowił wprowadzić dwa typy rozmów – TopChat i LiveChat. Zorientowaliśmy się z kumplem w dniu występu online. I nagle się okazało, że trochę jakby nie mamy pojęcia, co się dzieje w narzędziu, które sami zaproponowaliśmy klientowi…
I to tyle, a na koniec podrzucam jeszcze kilka pomysłów na atrakcje, które można wynająć na wydarzenia online (więc na tych hybrydowych też się mogą sprawdzić).